Biljettkontroll och tilläggsavgift

Vi genomför regelbundet biljettkontroller på våra bussar och tåg. Om du saknar rätt biljett vid en biljettkontroll, kan kontrollanten ge dig en tilläggsavgift.

Vi vill erbjuda en så bra kollektivtrafik som möjligt, men det funkar bara om alla betalar för sin resa. Din biljett gör att vi kan förbättra och utveckla kollektivtrafiken. Foto: Apelöga/Öresundståg

Så fungerar en biljettkontroll

Biljettkontrollanten kollar att du som resenär har en giltig biljett och det är ditt ansvar att ha en giltig biljett under hela resan. Om du inte har en giltig biljett vid en biljettkontroll kan en biljettkontrollant skriva en tilläggsavgift, enligt lag (1977:67).

Vad kostar en tilläggsavgift?

  • Vuxna över 18 år: 1500 kr
  • Ungdom 15-17 år: 750 kr
  • Under 15 år: Tilläggsavgift skickas till målsman.

Vi gör biljettkontroller för att förebygga användandet av fel biljetter och för att få fler att betala för sin bussresa. Det är ditt ansvar som resenär att ha en giltig biljett under hela resan.

Du måste kunna visa upp en giltig biljett för en biljettkontrollant. Tänk på att du behöver ha batteri i mobilen under hela resan, om du reser med en biljett köpt via vår app.

Om du köpt din biljett i appen så måste den aktiveras innan ombordstigning, annars räknas biljetten som ogiltig.

Om en kontrollant frågar efter din biljett, måste du hjälpa till genom att visa upp biljetten på din mobil, plastkort eller annat, så att kontrollanten kan utföra kontrollen.

På tåget hanteras biljettkontrollerna av ombordspersonal men även av Hallandstrafikens biljettkontrollanter.

Du måste kunna visa upp en giltig biljett för en biljettkontrollant. Tänk på att du behöver ha batteri i mobilen under hela resan, om du reser med en biljett köpt via vår app.

Om du köpt din biljett i appen så måste den aktiveras innan ombordstigning, annars räknas biljetten som ogiltig.

Har du fått en avgift av tågvärden på Öresundståg eller Pågatåg och vill överklaga din avgift fyller du i formuläret på Skånetrafikens webbplats Länk till annan webbplats..

Har du fått en tilläggsavgift ska du betala den inom 30 dagar. Du betalar via det inbetalningskort som du fick vid biljettkontrollen.

Om din betalning inte kommit till oss inom 30 dagar tillkommer en påminnelseavgift. Betalar du inte tilläggsavgiften efter påminnelsen lämnar vi över ärendet till ett inkassoföretag.

Har du fått en tilläggsavgift och har synpunkter på denna, kan du överklaga här på vår hemsida. Det är viktigt att du skickar in dina synpunkter inom 30 dagar från att din biljett kontrollerades. Det är för att vi ska kunna hantera ditt ärende på ett så pass bra sätt som möjligt.

Här kan du lämna en synpunkt eller överklaga din avgift.

Om du har en synpunkt på din tilläggsavgift är det viktigt att du ändå betalar tilläggsavgiften inom 30 dagar. Om vi efter att ha undersökt ditt ärende kommer fram till att tilläggsavgiften inte är rätt utskriven, kommer vi att göra en återbetalning till dig.

Om du har tappat bort din tilläggsavgift så ange ditt personnummer och skriv in OCR-nummer 00000000 i överklagan. Har du tappat bort din avgift och vill betala in kontaktar du oss enklast via överklagan och skriver in personuppgifter så återkopplar vi till dig.

Biljettkontroll och tilläggsavgift

Vanliga frågor

och svar.

Här har vi samlat några av de frågor och svar som gäller biljettkontroller.

  • Kan jag få en avgift även om jag har köpt biljett, men telefonen dör på resan?
  • Kan tilläggsavgift utfärdas även om det är ett ärligt misstag?
  • Hur vet jag att det är en riktig biljettkontrollant?
  • Vad händer om en ungdom inte kan legitimera sig vid kontroll?
  • Måste jag visa biljett eller lämna personuppgifter vid kontroll?

Nyfiken på att läsa mer?

Här hittar du fler sidor som kan vara intressanta för dig.