Förseningsersättning och reklamation

Ibland händer det saker på vägen och resan blev kanske inte som man hoppats på. Här kan du läsa mer om hur du reklamerar din resa eller ansöker om förseningsersättning.

Förseningsersättning

Har du drabbats av förseningar eller inställda resor när du rest med oss kan du ha rätt till ersättning. Hur du ansöker om förseningsersättning beror dels på var du köpt din biljett och dels var resan startade. Senast två månader efter händelsen behöver vi få in din ansökan.

Ansök om förseningsersättning här

Har du köpt din biljett av oss? 

Om du har köpt din biljett i vår app, på Mitt konto, ombord på bussen, i någon av våra biljettautomater, butiker eller återförsäljare i Halland, ansöker du här:

Har du köpt din biljett utanför vårt trafikområde/län?

Har du köpt din biljett i ett annat län eller i ett annat läns app, ansöker du om ersättning i respektive län:

Har du förköpt din biljett av till exempel SJ eller Öresundståg?

Då ansöker du hos det län där resan startade, se ovan. 

Har du köpt din biljett i Danmark?

Har du en biljett från DSB (Danmark) hänvisar vi dig till Skånetrafikens förseningsersättning. Länk till annan webbplats.

Resplus

Om du har rest med en förbokad Resplus-biljett med byte mellan olika tåg och blir försenad så gör du din ansökan om ersättning via Resplus hemsida. Vid Resplusresor gäller särskilda regler för förseningsersättning.

Här kan du ansöka om förseningsersättning för din Resplusresa. Länk till annan webbplats.

Läs mer om Resplus förseningsersättning. Länk till annan webbplats.

Alternativt färdmedel

Om det finns rimlig anledning att anta att resan blir mer än 20 minuter försenad har du rätt till ersättning för skäliga kostnader för annan transport. Alternativt färdmedel kan t.ex. vara bil, taxi eller annat trafikbolag.

Annat trafikbolag (t.ex. FlixBus, SJ): Färdbevis måste kunna uppvisas på begäran.

Taxi: Taxameterkvitto i original krävs. Är ni fler som reser i samma taxi krävs delat taxameterkvitto i original. Kvittot skickas i original (portofritt) till följande adress:

Region Halland / Hallandstrafiken
Svarspost 20856278
311 20 Falkenberg

Bil: Milersättning enligt Skatteverkets normer. Ersättning utgår per bil, inte per resenär. Minimibelopp 25 kronor.

Högsta ersättningen för taxi och bil är 1/40 av det prisbasbelopp enligt 2 kap. 7 § socialförsäkringsbalken som gäller för det år då resan skulle ha avslutats. För 2025 är högsta belopp 1500 kr, (inklusive parkeringsavgift) vilket motsvarar 1/40 av prisbasbeloppet 2025.

Undantag för förseningsersättning

Förseningsersättning lämnas inte i de fall information om trafikstörning publicerats minst tre dygn i förväg. Om ytterligare händelser tillkommer som innebär förseningar från den tillfälliga tidtabellen utbetalas ersättning enligt ordinarie ersättningsregler.

Innehåller din resa ett byte måste resan ha en godkänd bytesmarginal för att förseningsersättningen ska gälla. Reseförslag från Hallandstrafikens reseplanerare (både på web och i app) ger alltid godkänd bytesmarginal.

Gällande lagar

Förseningsersättningen baseras på vad som anges i lag 2015:953 om kollektivtrafikresenärers rättigheter, samt i Förordning (EU) 2021/782 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer. Vilken lag som tillämpas beror på hur lång linjesträckningen är på det färdmedel du åkt med, alltså inte din egen res-sträcka. Vi ger dig dock alltid den ersättning som är mest förmånlig för dig. Om du har en linjesträckning som är under 15 mil så har du rätt till Förseningsersättning enligt lag 2015:953. Det innebär att du får ersättning om din resa med oss blir minst 20 minuter försenad enligt följande nivåer:

  • Försening 20 till 39 minuter
    50 procent av resans pris.
  • Försening 40 till 59 minuter
    75 procent av resans pris.
  • Försening på över 60 minuter
    100 procent av resans pris.

Om du reser med ett färdmedel som har en linjesträckning på 15 mil eller mer så har du rätt till Förseningsersättning enligt EU-förordningen (Förordning (EU) 2021/782). Det innebär att du får ersättning om din resa blir minst 60 minuter försenad enligt följande nivåer:

  • Försening 60 till 119 minuter
    25 procent av resans pris.
  • Försening på över 120 minuter
    50 procent av resans pris.

Mer information om vilka lagar och regler som gäller hittar ni på www.transportstyrelsen.se Länk till annan webbplats. samt www.konsumentverket.se Länk till annan webbplats.

Ersättning vid försening

Särskilda villkor vid Ersättning vid försening från 15 december 2022

Detta dokument kompletterar ”Hallandstrafikens allmänna resevillkor”.

Detta dokument gäller vid nedan resor med Hallandstrafiken:

  • Resor inom Halland
  • Resor till/från angränsande län (inklusive Danmark) med biljett såld av Hallandstrafiken

För resor mellan Sverige och Danmark som inte omfattas av sträckorna ovan hänvisas till Europaparlamentets och Rådets förordning (EU) 782/2021 av den 29 april 2021 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer samt Europaparlamentets och Rådets förordning (EU) nr 181/2011 av den 1 februari 2011 om passagerares rättigheter vid busstransport.

1 Allmänna förutsättningar för ersättning

1.1 Hallandstrafikens ansvar för förseningar, inställda resor och följder därav begränsar sig till vad som anges i detta dokument och Hallandstrafiken ersätter således inte några andra kostnader eller skador än vad som anges i detta dokument.

1.2 Trafik utförs enligt vid var tid offentliggjord tidtabell.

1.3 Vid befarad eller inträffad försening vid Resa med Hallandstrafiken kan Resenären ha rätt till ersättning för skäliga kostnader för annan transport eller prisavdrag. Denna rätt följer lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter, se lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter.

1.4 En Resa är att betrakta som försenad om ankomsttiden till Resans slutdestination sker vid en senare tidpunkt än vad som framgår av transportavtalet, eller om ankomsttiden inte anges där, den offentliggjorda tidtabellen.

1.5 Resenären har inte rätt till ersättning i följande fall:
a) Vid fel i tidtabeller efter det att rättelse gjorts genom stations/hållplatsanslag och/eller införande på Hallandstrafikens hemsida.
b) Vid Resa där byte ingår, om detta inte anges i den offentliggjorda tidtabellen.
c) Om Resenären lämnat oriktiga uppgifter, eller i övrigt missbrukat förseningsersättningen.

1.6 Om Hallandstrafiken har ställt in eller senarelagt tiderna för en enskild trafiktjänst, ska bedömningen av om Resan är försenad göras utifrån den ändrade tiden för ankomst i stället för den offentliggjorda tidtabellen, om information om ändringen har offentliggjorts åtminstone tre (3) dygn före den tid för avgång som framgår av den offentliggjorda tidtabellen. Detta gäller inte i de fall Resans ankomsttid till slutdestination framgår av transportavtalet.

1.7 Rätt till ersättning förutsätter normalt sett att Resa sker eller skulle ha skett, med ett Giltigt Färdbevis.

1.8 Om Resenären inte har betalt för Resan, får Hallandstrafiken avräkna den kostnad som Resenären skulle ha haft om denne hade betalat för Resan, innan utbetalning av ersättning sker.

1.9 Varje ansökan om förseningsersättning utreds och prövas innan Hallandstrafiken beslutar om ersättning.

1.10 Ogrundade försök att ansöka om ersättning vid försening kommer att polisanmälas av Hallandstrafiken.

1.11 Reklamation ska ske inom skälig tid. Omständigheter av personlig natur som sjukdom, vistelse på annan ort eller liknande är av betydelse för bestämmande av om Resenären, har reklamerat inom skälig tid. En reklamation som lämnas inom två (2) månader efter det att Resan avslutades eller skulle ha avslutats, ska dock alltid anses ha lämnats i rätt tid.

Vid krav på ersättning för annan transport vid försening eller prisavdrag vid försening ska reklamation ske via Hallandstrafikens hemsida, Hallandstrafikens kundcenter eller Hallandstrafikens kundtjänst. Resenär kan också skicka reklamation till:
Hallandstrafiken handläggning, Box 269, 311 23 Falkenberg

1.12 Regler om preskription finns i lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter.

2 Krav på dokumentation

2.1 Biljett-id eller bokningsnummer ska alltid bifogas till reklamationen.

2.2 Vid krav om ersättning för taxikostnader ska taxameterkvitto i original bifogas reklamationen. I de fall taxiresan betalts via till exempel app, ska lämpligt kvitto bifogas reklamationen.

2.3 Vid krav om ersättning för annan transport ska Resenär styrka de faktiska kostnader Resenär haft.

3 Förseningsersättning vid Resa med Hallandstrafiken

Resenär får begära ersättning enligt något av följande alternativ:

A. Ersättning för annan transport
Om det finns skälig anledning att anta att en Resa kommer att bli 20 minuter försenad eller mer, har Resenären rätt till ersättning för skäliga kostnader för annan transport för att nå Resans slutdestination. Detta gäller även om det inte har ingåtts ett avtal om transport för den Resa som befaras bli försenad, om Resenären särskilt har inrättat sig efter den transporten. Annan transport kan vara andra transportmedel inom kollektivtrafiken eller Resa med eget fordon eller taxi. Kostnaden ska kunna styrkas. Detta gäller till exempel i de fall Resenär ansöker om ersättning för parkeringskostnad eller kostnad vid Resa med eget fordon över Öresundsbron.

Högsta ersättningen för annan transport ersätts med ett maximalt belopp på för närvarande 1500 kronor (för händelser från 250101). Detta motsvarar 1/40 av gällande prisbasbelopp. Nämnda maxbelopp gäller per Resenär och kan således, då styrkt faktisk kostnad överstiger maxbeloppet, läggas ihop för flera Resenärer som väljer att samåka med taxi. I de fall Resenärer delat på kostnaden för taxi rekommenderar Hallandstrafiken att Resenärerna begär delat kvitto av föraren. För Resa med Tillsammansrabatt är ersättningen begränsad till det antal personer som ingår i biljetten. Ersättning för Resa med eget fordon ersätts enligt Skatteverkets norm för skattefri ersättning. Registreringsnummer ska anges i reklamationen.

B. Prisavdrag(återbetalning av del av/hela biljettpriset)
Om en Resa är 20 minuter försenad eller mer till slutdestination, har Resenären, om han eller hon inte begär ersättning för annan transport vid befarad försening, rätt till kontant prisavdrag med a) 50 % av det pris som Resenären betalt för Resan om förseningen uppgår till 20-39 minuter. b) 75 % av det pris som Resenären har betalt för Resan, om förseningen uppgår till 40-59 minuter, eller c) Hela det pris som Resenären har betalat för Resan, om förseningen uppgår till mer än 60 minuter (60 minuter eller mer).

Resans pris motsvarar det belopp som Resenär betalt för biljetten. Ersättning under 25 SEK utbetalas inte kontant utan Resenär får i stället en värdekod på minst 25 SEK.

Vid begäran av ersättning vid Resa med periodbiljett räknas kostnaden för enskild Resa med periodbiljettens pris/genomsnittlig nyttjandegrad (för närvarande 30 enkelresor/30 dagar, 255 enkelresor/365 dagar samt två (2) enkelresor/24-timmarsbiljett).

4 Ersättningsformer

A. Värdekod via e-post/sms
För Resenär som begär ersättning prisavdrag i form av värdekod via e-post/sms utgår extra ersättning med 30 %.

Värdekod via e-post/sms kan nyttjas vid köp av biljett i Hallandstrafikens app, på ”Mitt konto” samt på Hallandstrafikens kundcenter.

B. Kontant utbetalning
Resenär som begär kontant ersättning från Hallandstrafiken måste inkomma med giltigt kontonummer för utbetalning. Om det är en internationell bank måste man även ange IBAN/SWIFT. Utbetalning av ersättning sker normalt sett inom 7 bankdagar från det att Resenär meddelats att ansökan är godkänd.

Om utbetalning inte kan genomföras på grund av felaktiga eller ofullständiga kontouppgifter från resenären, erbjuds möjlighet att rätta uppgifterna. Om rättelse inte sker inom angiven tid skickas ersättningen via utbetalningsavi. En avgift motsvarande bankens inlösenkostnad (för närvarande 60 kronor) belastar då kunden.

5 Meningslös Resa

Vid en Försening, eller om det är sannolikt med en Försening, med mer än 60 minuter (60 minuter eller mer) till slutdestinationen under pågående Resa, har en Resenär rätt till ersättning med 100 procent av Resans pris för den eller de delar av Resan som inte fullföljts eller den eller de delar som fullföljts, om Resan har blivit meningslös med tanke på Resenärens ursprungliga ändamål för Resan. Resenären har även rätt till en returresa snarast möjligt till den första avreseorten om detta är relevant.

En Resa anses ha blivit meningslös om Resenären valt att avbryta sin Resa och återvänt till avgångsplatsen eller återvänt till avgångsplatsen senast med första förbindelse 30 minuter efter ankomsten till den ursprungliga slutliga ankomstplatsen.

Rätt till återbetalning enligt denna punkt gäller inte för innehavare av periodbiljett.

Reklamation

Hände det något under resan, som inte är kopplat till förseningsersättning? Kanske har du råkat aktivera din biljett av misstag eller köpt fel biljett i appen? Då ska du skicka in en reklamation. Har du inte möjlighet att lämna din reklamation digitalt, kan du vända dig till en av våra kundservicebutiker eller ringa oss på telefon 0771-33 10 30.

Skicka in din reklamation här

Förseningsersättning och reklamation

Vanliga frågor

och svar.

Här hittar du svar på några av de frågor som du kan ha kring förseningsersättning och reklamation.

  • Hur registrerar jag en värdekod?
  • Hur går det med mitt ärende?
  • Jag har frågor om eller vill göra ändringar i mitt ärende
  • Jag har tappat min mobil
  • Jag har råkat aktivera min biljett men ska inte resa nu!

Nyfiken på att läsa mer?

Här hittar du fler sidor som kan vara intressanta för dig.