Tillgänglighets­redovisning

Vi jobbar hela tiden med att förbättra våra digitala tjänster så att de uppfyller alla krav. Här har vi samlat alla tillgänglighetsredogörelser för vår webbplats och app.

Tillgänglighet för hallandstrafiken.se

Hallandstrafiken står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här dokumentet beskriver hur hallandstrafiken.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver innehåll från hallandstrafiken.se som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du meddela oss Länk till annan webbplats..

Du kan också kontakta oss på följande sätt:

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss Länk till annan webbplats. så att vi får veta att problemet finns.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg Länk till annan webbplats. om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.

Du kan också anmäla till Digg Länk till annan webbplats. om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

Bristande förenlighet med lagkraven

Problem vid användning med tangentbord

  • Chatfunktionen har en fokusfälla som kan göra det omöjligt att använda webbplatsen utan att byta till annan inmatningsenhet än tangentbord.
  • Många delar av reseplaneraren är svåra eller omöjliga att använda med tangentbord.

Problem vid användning med skärmläsare

  • Många delar av reseplaneraren är svåra eller omöjliga att använda med skärmläsare.

Problem vid användning med synnedsättning

  • Kontrasterna på reseplanerarens flikar är så låga att det kan vara omöjligt att läsa texten.

Innehåll som inte omfattas av lagen

Det innehåll som beskrivs här är inte fullt tillgängligt, men undantas enligt 9 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

  • Kartor

Hur vi testat webbplatsen

Vi har gjort en självskattning (intern testning) av hallandstrafiken.se.

Senaste bedömningen gjordes den 26 september 2025.

Redogörelsen avser appen Hallandstrafiken version 2.183.3-A, offentliggjord den 2024-05-27. På den här sidan beskriver vi kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister.

Problem vid användning utan synförmåga och med nedsatt synförmåga:

  • Symboler under anmärkningar och under tidtabeller saknar textalternativ.
  • Bakåtknappen i sökresultatet innehåller en felaktig funktionsbeskrivning.
  • Flikarna har otillräcklig kontrast mot bakgrunden.
  • Flera texter har inte ett tillräckligt kontrastförhållande mot bakgrunden. Det gäller:
    - Avgångar som avgått under ”Sök & köp”, samt linjenumret.
    - Linjenummer och text har otillräcklig kontrast på linjer som avgått under ”Hållplatser”.
    - Texten för knappen ”registrera” i Netaxcept.
    - Den röda texten för felmeddelandet under Din profil.
  • Kontrastförhållandet på minst 3:1 mot intilliggande är otillräcklig på flera delar. Det gäller:
    - Alla vyer
    - Hållplatser
    - Din profil
    - Sök
    - Linjerna som markerar inmatningsfälten under Din profil.
  • Appen tillämpar inte användarens plattformsinställningar för färger, kontrast, teckensnitt, teckenstorlek, måttenheter och fokusmarkör. Det gäller bland annat:
    - Appen respekterar inte användarinställningar för mörkt/ljust läge.
    - Appen respekterar inte användarinställningarna för teckesnitt.
    - I alla vyer för länsbuss.
  • När inmatningsfel upptäckts så presenteras det inte kända korrigeringsförslag på:
    - Mina detaljer
    - Din profil
  • När det sker inmatningsfel framgår det inte vilken fält som är felande, samt saknas det automatisk korrigering. Det gäller:
    - Köpknappen under Köp.
    - Om inget nummer har angetts i inmatningsfältet under Din profil är Få kod-knappen inaktiv.
    - Om användaren väljer 0 för alla kategorier i Välj kategori(er) under Sök och Köp går det inte att välja knappen klar.
    - Det går inte att aktivera bekräfta med engångskod-knappen om inte alla inmatningsfält är ifyllda under Din profil.
    - Felmeddelandet för att ”transaktionen blev inte processad” är felaktig i Netaxcept.
  • Delar av appens innehåll följer inte en meningsfull logisk ordning oavsett på vilket sätt användaren tar del av innehållet. Det gäller:
    - Mina detaljer
    - Tidtabeller
    - Hållplatser
  • Flera rubriker, titlar och texter uppfyller inte syftet med ledtexter. Det gäller:
    - Tidtabeller
    - Hållplatser
    - Betalmedel
    - Rubriken Jönköpings Länstrafik beskriver inte ämnet eller syftet med det innehåll som följer i Netaxcept.
    - Titeln ”Nets – accept payment method” beskriver inte sidans ämne eller syfte.
  • Ledtexter beskrivar inte syftet med tillhörande inmatningsfält. Det gäller:
    - Tidtabeller
    - Hållplatser
    - Betalmedel
    - Netaxcept.
  • Ett fåtal texter går förlorad vid förstoring:
    - Biljetter
    - Sök
    - Hållplatser
    - Påminnelser
    - Licenser
    - Avregistrera profil
    - Tidsväljare för Android
  • Det finns vyer som inte förmedlar statusmeddelanden på ett maskinläsbart sätt:
    - Vyn för sök
    - Vyn för köp
  • Det finns komponenter som saknar maskinläsbara roller:
    - Kontakt
    - Inställningar
    - Mina detaljer
    - Tidtabeller
    - Hållplats
    - Hållplatssteg
    - Betalmedel
    - Sök
    - Din profil
  • Flera rubriker är inte uppmärkta på ett sätt som är maskinläsbart.
    - Användarvillkor
    - Integritetspolicy
    - Kontakt
    - Inställningar
    - Köp
    - Mina detaljer
    - Tidtabeller
    - Hållplatser
    - Hållplatssteg
    - Betalmedel
    - Din profil
    - Sök
    - Sök och köp
    - Din profil
  • Tidtabeller innehåller rad- och kolumnnummer som inte är maskinläsbart.
  • Det förekommer att synlig text inte överensstämmer med den maskinläsbara etiketten. Det gäller:
    - Ledtexten för ”Din engångskod” är inte kopplad till inmatningsfälten för koden.
  • Det finns element i användargränssnittet där roll, tillstånd, avgränsning, namn och beskrivning inte förmedlas på ett maskinläsbart till hjälpmedel. Det gäller vyn för:
    - Kontakt
    - Inställningar
    - Köp
    - Tidtabeller
    - Hållplatser
    - Betalmedel
    - Din profil
    - Sök
    - Sök och köp

Problem vid användning med nedsatt rörlighet

  • Appen brister i orienteringen. Allt innehåll är låst till stående orientering.
  • Appen brister när det gäller tangentbordsfokus. Det gäller:
    - Det går att navigera till Välj språk under inställningar med tangentbord, men det går inte att navigera därifrån.
    - Rubrikraden är inte längre ett föremål för tangentbordsfokus när man skrollat i listan med kolumnrubriker under tidtabeller.
    - Det finns interaktiva komponenter i Netaxcept som får tangentbordsfokus utan att det framgår vad som har fått tangentbordsfokus.
    - Det är inte synligt att Tidtabeller och Netaxcept har tangentbordsfokus.
  • Tidsgränsen för bekräftelse-vyn när ett konto har skapats går inte att stänga av, justera eller förlänga.
  • Hållplatskartan uppdateras automatiskt och det går inte att pausa, stoppa eller dölja innehållet.
  • Delar av appens innehåll följer inte en meningsfull logisk ordning oavsett på vilket sätt användaren tar del av innehållet. Det gäller:
    - Mina detaljer
    - Tidtabeller
    - Hållplatser
  • Alla vyer med flikfält och sökfunktion innehåller inte en meningsfull navigeringsordning med tangentbord.
  • Flera funktioner går inte att nå med tangentbord:
    - Integritetspolicy
    - Länkar i brödtexter
    - Tillbaka-knappen eller info-knappen under tidtabeller.
    - Sökfältet, samt alternativ-knappen, under hållplatser.
    - Krysset för att rensa inmatningsfältet, samt scrolla för fler-funktionen, under Sök och Köp.
  • Applikationen uppfyller inte kraven att den ska fungera utan skrollning i två dimensioner ned till en bredd av 320 CSS-pixlar eller ned till en höjd av 256 CSS-pixlar. Flera texter går förlorade vid mindre skärmar:
    - Länsbuss
    - Köp
    - Mina detaljer
    - Tidtabeller
    - Hållplatser
    - Sök, sökresultat, vald resa och köp biljett.

På grund av begränsad tid har tillgängligheten inte fått det fokus som det bör ha fått. Avsikten är att arbeta med det i kommande uppdateringar.

Så här är tillgängligheten testad

Appen är ett samarbete och utvecklad tillsammans med Länstrafiken Kronoberg, Kalmar Länstrafik och Jönköpings Länstrafik. Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har granskat Jönköpings länstrafiks mobila applikation JLT Nya för Android 2.150.1-A mellan 18 januari och 5 mars 2023. Digg har därefter konstaterat att den inte uppfyller kraven i DOS-lagen. Därför arbetar vi nu tillsammans för att åtgärda de bristande punkterna.

Kontakta tillsynsmyndighet

Digg har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi uppfyller kraven på tillgänglighet kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.

Kontakta Myndigheten för digital förvaltning Länk till annan webbplats..

Rapportera brister i tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra appens tillgänglighet. Om du upptäcker brister i tillgänglighet, eller inte kan få ut information från appen, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Ge dina synpunkter här.

Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades senast 10 oktober 2024.