Lösning för busstrafiken i Träslövsläge på gång – men inte klar
Hallandstrafiken och Varbergs kommun har efter en gedigen utredning landat i ett förslag för busstrafiken i Träslövsläge. Förslaget kräver kommunala investeringar och kan därför inte tas i bruk till tidtabellsskiftet i december.
Dagens tidtabell kommer därför fortsätta att gälla för linje 1 fram till dess att antingen en tillfällig eller permanent vändplats är klar. Linje 653 kommer fortsätta att köra via hamnen och på Storgatan. Det kan den göra till augusti, då Storgatan stängs av på grund av VA-arbeten.
Omfattande utredning
I april fick Hallandstrafiken i uppdrag av Driftnämnd Kollektivtrafik att tillsammans med Varbergs kommun ta fram förslag på alternativa lösningar som bättre tillgodoser de önskemål som framkommit avseende busstrafiken i Träslövsläge, samt att hitta kortsiktiga lösningar på situationen via regionbusslinje 653. På kort sikt har linje 653 fått en ny tidtabell. Den nya tidtabellen började gälla i samband med sommartidtabellen den 17 juni.
Hallandstrafiken har tillsammans med Varbergs kommun genomfört en omfattande utredning av trafikeringen i Träslövsläge och olika möjligheter att trafikera med buss. De synpunkter som kom in i samband med förändringen som genomfördes i december 2023 har legat som grund till utredningen, tillsammans med de mål som finns för kollektivtrafiken i Halland. Utöver det har även tidigare synpunkter på den gamla trafikeringen och dess nackdelar tagits hänsyn till.
Arbetet med busstrafiken i Träslövsläge har under hösten löpande avrapporterats i Driftnämnd kollektivtrafik.
Ny lösning – men behov av infrastruktur
Utredningen har landat i ett upplägg som både Hallandstrafiken och Varbergs kommun står bakom, och innebär att en linje kör till hamnen med motsvarande antal avgångar som linje 653 har idag och att linjen vänder i hamnen. Stadsbusslinje 1 får en effektivare körväg med kortare restid till Varberg C och som gynnar studie- och arbetspendling.
Trafikeringsförslag, Träslövsläge.
Behov av vändplatser
För att denna lösning ska kunna bli verklighet behövs det dock infrastrukturinvesteringar från kommunen. Bussen som går till hamnen måste kunna vända i hamnen och linje 1 behöver kunna vända någonstans i de sydöstra delarna av Träslövsläge. Denna infrastruktur finns inte på plats i dagsläget. En tillfällig lösning skulle kunna vara att bussen vänder vid Ankarskolan, men även där krävs vissa åtgärder för att bussen ska kunna vända.
Alternativ trafikering, tillfällig vändplats vid Ankarskolan.
Vad har utredningen tagit hänsyn till?
Utredningen har tagit hänsyn till de synpunkter som kommit in till Hallandstrafiken och Varbergs kommun efter omläggningen i december 2023. Synpunkterna handlade i korthet om trafikeringen på Jungmansvägen, Tångvägen, vändslingan vid Torskvägen-Hajvägen samt Storgatan. Just olämpligheten att bedriva busstrafik på Storgatan har förstärkts under utredningen. Synpunkterna inkluderade även önskemål om att hamnen ska ha regelbunden busstrafik.
Samtidigt har utredningen haft som utgångspunkt att bibehålla och förstärka det som var bra, såsom att möjliggöra studie- och arbetspendling, en snabb och rak körväg som gör linje 1 mer effektiv och en kort restid till Varberg C.
Utöver ovanstående har en viktig utgångspunkt varit att också ta hänsyn till de nackdelar som fanns med den gamla trafikeringen och att det därför är nödvändigt att bussen kör samma väg i båda riktningarna och att då bussen har möjlighet att vända och reglera tid.