Under hela nästa vecka (6 -12 maj) påverkar Trafikverkets olika banarbeten tågtrafiken för Öresundstågen, Västtågen och Krösatågen i Halland, med inställda tåg som följd. Bussar ersätter inställda tåg. Cykel kan inte tas med på ersättningsbussarna. Sök din resa i reseplaneraren, antingen i appen eller på hemsida, för att se hur din resa påverkas.
För dig som vill veta mer detaljer om tågstoppet vecka 19:
Öresundståg
Måndag 6 maj t.om. torsdag 9 maj körs inga tåg dagtid (mellan kl. 9-15), på sträckan Varberg- Falkenberg- Varberg.
Sista tåget före tågstoppet, från Falkenberg mot Varberg/Göteborg C avgår kl. 08:13 (mån 6 maj-tor 9 maj). Sista tåget från Varberg mot Falkenberg/Halmstad avgår kl. 08:29 (mån-tor).
Första tåget från Falkenberg mot Varberg/Göteborg efter tågstoppet avgår kl. 15:13 (mån-tor). Första tåget från Varberg mot Falkenberg/Halmstad avgår kl.15:03 (mån-ons) och kl.15:29 tor 9 maj.
Fredag 10 maj t.om. söndag 12 maj är Öresundstågen inställda på olika sträckor, vid olika tidpunkter, mellan Göteborg C och Halmstad C. Sök din resa i reseplaneraren för att se hur din resa påverkas. I Göteborg kör bussarna till och från Åkareplatsen.
Västtågen Varberg -Borås -Varberg är inställda på sträckan Varberg-Veddige/Skene-Varberg, fredag 10maj till och med söndag 13maj. Buss ersätter inställda Västtåg. Cykel kan inte tas med på ersättningsbussarna.
Krösatågen Halmstad- Värnamo- Halmstad är inställda på sträckan Värnamo-Forsheda/Landeryd-Värnamo från och med torsdag 9 maj till och med söndag 13 maj. Buss ersätter inställda Krösatåg enligt särskild tidtabell, sök din resa i reseplaneraren för att se hur din resa påverkas.
Resenärer med funktionsnedsättning som färdas med rullstol/permobil, kan kontakta tågvärden ombord på tåget eller Hallandstrafikens Kundservice 0771-33 10 30. Tågen går som vanligt från och med måndag morgon 13 maj.
Uppdaterad 2024-05-02
Chatta med oss!
Framtidens tågtrafik på Västkustbanan
Västkustbanan viktig för en hållbar utveckling
Halland växer och ligger mitt i ett växande sydvästsverige. Många pendlar mellan städerna i Halland, men även till och från Göteborg. Det är den näst största arbetspendlingen som går från en region till en annan i Sverige. Göteborgs arbetsmarknad har med tiden växt in i stora delar av Halland.
För att kunna växa och utvecklas hållbart behöver tågtrafiken på Västkustbanan fortsätta att utvecklas. Så att fler kan välja att resa med tåg både norrut och söderut. Detta är prioriterat i Hallands strategi för hållbar tillväxt.
Pågående investeringar som kommer påverka möjligheterna för tågtrafiken på Västkustbanan är dubbelspår genom Varberg, Västlänken och dubbelspår mellan Ängelholm och Maria i Skåne.
Nya möjligheter när allt är klart
Fler tåg får plats
När allt är klart får fler tåg plats, vilket gör det möjligt att planera för olika sätt att resa. Dubbelspår innebär också en ökad möjlighet att hantera när något går fel i trafiken, vilket i sin tur ska leda till färre förseningar och stopp.
Kortare restid
Dubbelspår på Västkustbanan utökar möjligheterna för mer effektiva resor och tunneln ökar säkerheten. Banan anpassas även till den senaste och modernaste tekniken, viket ökar den tekniska standarden och möjligheten att öka hastigheten på tågen.
Utveckling av Varberg som stad
För Varberg som stad, innebär tunneln och den nya stationen att stadsmiljön blir lugnare och att staden kan växa och utvecklas.
Järnvägsspåren i centrala Varberg försvinner, vilket skapar möjlighet för bättre kontakt mellan staden och havet, samt plats att bygga nytt där bangården ligger idag.
2026 och framåt
Dubbelspår och tunnel ger nya möjligheter
För att man ska välja tåget måste det gå snabbt att resa. Det är svårt att uppnå om samma tåg också ska stanna på alla stationer längs järnvägen. För att möta de olika behov som finns är det därför viktigt att det finns olika parallella tåglinjer, som kör med olika hastighet och har olika antal stopp. Med dubbelspår på Västkustbanan och tunnel genom Varberg kan fler tåg få plats på banan. Vilket gör att det går att planera tågtrafiken för olika sätt att resa.
I Halland finns det olika så kallade tågsystem, som är anpassade för olika sätt att resa:
- Storregiontåg
Öresundståg som går hela vägen från Göteborg till Köpenhamn. - Regiontåg
Tåg som går mellan Varberg och Göteborg, Varberg och Borås (Viskadalsbanan), Halmstad och Nässjö (HNJ-banan) och i framtiden mellan Halmstad och Hässleholm (Markarydsbanan). - Lokaltåg
Kungsbackapendeln och Pågatåg mellan Halmstad och Helsingborg.
Trafikeringsmöjligheter 2026–2030
Öresundståg
För att möta resbehovet på Västkustbanan planeras det för två Öresundståg som går hela vägen mellan Göteborg och Köpenhamn per timme i båda riktningarna.
Ny tåglinje
När Västlänken i kombination med dubbelspår genom Varberg är klart kommer det vara möjligt att införa en ny tåglinje norrut från Varberg mot Göteborg. Planen är att tågen går mellan Varberg genom Västlänken och ut på Västra stambanan. Den nya tåglinjen planeras för att den ska stanna på en ny tågstation i Värö.
I framtiden skulle denna tåglinje kunna förlängas söderut. Men denna utveckling beror på om det finns ett resbehov som behöver mötas.
Nya möjligheter för Kungsbacka
När Västlänken börjar användas kommer det även finnas möjlighet att koppla lokaltåg från och till Kungsbacka med Alependeln.
Nytt stationsområde i Varberg
Varberg kommer få ett nytt stationsområde med förbättrade möjligheter att byta mellan buss och tåg vid den nya bussterminalen.
Trafikeringsmöjligheter 2030–2050
För att kunna möta ett ökat resbehov i Halland kommer trafiken behöva utökas, både genom fler och längre tåg. Nästa generations Öresundståg förväntas vara i trafik 2030. Dessa tåg kommer kunna köra i högre hastighet, samtidigt som de kommer ha fler sittplatser.
Längre fram behövs ytterligare lokaltåg mellan Kungsbacka och Göteborg på morgon och eftermiddag. För att detta ska bli möjligt behöver järnvägen fortsätta att byggas ut, till fyra spår norr om Kungsbacka.
Mellan Varberg och Halmstad kan det komma behövas ytterligare plats på tågen för att hantera det ökade resandet. Detta kan lösas antingen genom att köra längre tåg eller genom att förlänga den nya tåglinjen ner till Halmstad.
Mersmak?
I Trafikförsörjningsprogrammet kan du läsa mer om Region Hallands framtida planer för kollektivtrafiken i Halland.