Förändringar i villkoren 2024-09-26:
- Förtydligande under 3. Tillgänglighet och spärr av Tjänst.
For terms and conditions in other languages please press in the top menu.
Användarvillkor
Dessa användarvillkor avser tjänster kopplade till Hallandstrafikens App. För att få tillgång till förmåner därutöver krävs registrering av Användarkonto, vilket även inkluderar tillgång till Mitt konto. I samband med att du godkänner dessa villkor i appen erhåller du en licens enligt punkt 1 att nyttja tjänsterna.
1. Licens
Hallandstrafiken ger dig genom godkännande av användarvillkoren en begränsad, icke-exklusiv och icke överlåtbar licens att installera och använda Hallandstrafikens App under villkorens giltighetstid på mobila enhet som du äger eller kontrollerar.
Om du inte följer villkoren kan licensen komma att återkallas av Hallandstrafiken.
Din rätt att använda Hallandstrafikens App förutsätter att du personligen har godkänt Hallandstrafikens användarvillkor. Om villkoren mellan dig och Hallandstrafiken upphör, upphör din rätt att använda Hallandstrafikens App.
Samtliga immateriella rättigheter som exempelvis tekniska lösningar avseende tjänsterna tillhör Hallandstrafiken eller tredje part med vilka Hallandstrafiken samarbetar. Sådant innehåll avser bland annat text, illustrationer, grafik, logotyper, knappikoner, videos, bilder, databaser, programvara, källkod och dylikt.
Du får endast använda de immateriella rättigheterna inom ramen för tjänsterna. Resenären har således inte rätt att förändra tjänsterna på något sätt, kopiera, anpassa, hyra ut, låna ut, sälja, underlicensiera eller på annat sätt distribuera eller överlåta innehållet i tjänsterna.
2. Användarkonto
Om du skapar ett användarkonto genom att registrera dig i Hallandstrafikens App eller på Mitt konto tillhandahåller du förmåner. Med förmånerna avses de funktioner i Hallandstrafikens App och Mitt konto som tillgängliggörs för den som har ett användarkonto.
Förmånerna tillhandahålls via vår hemsida hallandstrafiken.se och genom mobila applikationer för iOS och Android som kan laddas ner från olika programvarubutiker. Villkoren är tillämpliga oavsett från vilken plattform tjänsterna tillhandahålls.
Förmånerna tillhandahålls kostnadsfritt för dig i sitt standardutförande.
Avtal får inte ingås av personer under 18 år utan målsmans godkännande. Ett sådant godkännande kan lämnas genom att målsman kopplar Hallandstrafikens App och/eller Mitt Konto till ett betalkort eller Swish och i samband med registrering av betalsätt ger sitt godkännande för de köp som genomförs för dig som är minderårig. Användarkonto får endast användas av dig som är 13 år eller äldre.
Du ansvarar för eventuella trafikavgifter som teleoperatören tar ut för skickande eller mottagande av data och/eller meddelanden vid registrering och vid användande.
2.1 Förmåner kopplade till användarkontot i sitt standardutförande
- Aktiverade periodbiljetter kan lånas ut via appen och Mitt konto. Antalet utlåningar är begränsade och varierar beroende på periodbiljett. Se hallandstrafiken.se för mer information. Utlåningen gäller från utlåningstillfället till klockan 04:00, då biljetten automatiskt återgår till den ursprunglige ägaren. Mottagaren av biljetten måste vara registrerad (mobilnummer)
- Samtliga inaktiva biljetter går att överlåta en gång. Aktiva biljetter går inte att överlåta.
En överlåtning innebär att rätten att resa med biljetten är hos den som mottagit biljetten. En överlåtning är oåterkallelig.
- Via Mitt konto har kund möjlighet att flytta inaktiva och aktiva biljetter mellan biljettbärare som är anslutna till användarkontot (gäller ej 5x24- och 10x24-timmarsbiljett). Det är möjligt att flytta en biljett vid två tillfällen, därefter upphör möjligheten att flytta biljetten.
- Som registrerad kund omfattas du av vår tappa bort-garanti, vilket innebär att din biljett inte går förlorad i händelse av att du blir av med din mobiltelefon eller Plastkort samt att du har säker tillgång till dina kvitton.
Vid avregistrering av användarkonto eller vid radering av Hallandstrafikens app upphör ovanstående förmåner.
3. Tillgänglighet och spärr av Tjänst
Tjänsterna är normalt tillgänglig dygnet runt alla dagar i veckan. Trots att Hallandstrafiken strävar efter att tillhandahålla dig tjänsterna utan teknisk störning, kan Hallandstrafiken inte garantera att tjänsterna alltid kommer att vara fullt tillgängliga eller fungera felfritt.
Om Hallandstrafiken avser att utföra planerade avbrott i tjänsterna med anledning av uppdateringar, förbättringar, underhåll eller likande åtgärder kommer Hallandstrafiken att informera dig om det planerade avbrottet eller störningen som detta föranleder.
Hallandstrafiken förbehåller sig även rätten att helt eller delvis och utan föregående meddelande, spärra tjänsterna för dig om Hallandstrafiken misstänker att du;
(i) nyttjar annan persons inloggningsuppgifter;
(ii) låter annan person nyttja dina inloggningsuppgifter;
(iii) använder inloggningsuppgifter för att logga in på annan enhet än den ursprungliga;
(iv) lånar ut biljetten i kommersiellt syfte;
(v) använder tjänsterna i strid mot användarvillkoren eller använder, eller har för avsikt att använda tjänsterna i strid med gällande lagstiftning (exempelvis bedrägerier, falska köp, falskt angivande av uppgifter eller liknande); eller
(vi) använder tjänsterna på sådant sätt att Hallandstrafiken eller tredje person kan orsakas skada.
Antal gånger du kan återregistrera ditt användarkonto är begränsat. Vid återkommande registrering kan användarkontot komma att spärras under en tid. Under den tiden är inte befintliga biljetter och förmåner tillgängliga via Kundapp.
Hallandstrafiken har också rätt att spärra tjänsterna för dig utifrån teknisk säkerhetsmässig grund eller annan grund om Hallandstrafiken bedömer att det bör ske för att skydda Hallandstrafikens, tredje person eller andra parters intressen.
4. Överlåtelse
Hallandstrafiken har rätt att utan föregående samtycke från dig, helt eller delvis, överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt användarvillkoren.
5. Personuppgifter och Cookies
I samband med att Hallandstrafiken tillhandahåller biljetter och biljettsystem är det nödvändigt för Hallandstrafiken att samla in och behandla vissa av dina personuppgifter.
Hallandstrafiken är personuppgiftsansvarig för behandling av de personuppgifter som du som resenär lämnar till Hallandstrafiken exempelvis i samband med registrering av konto inom ramen för tjänsterna eller i övrigt tillhandahåller via tjänsterna (exempelvis platstjänster).
Mer information om hur Hallandstrafiken behandlar dina personuppgifter finns i vår Integritetspolicy som du också kan läsa och godkänna genom Hallandstrafikens App eller på Mitt konto samt www.hallandstrafiken.se/sv/integritetspolicy
6. Ändringar av villkor
Hallandstrafiken förbehåller sig rätten att ensidigt och när som helst göra förändringar och tillägg i dessa användarvillkor och tjänster. Sådan ändring som avses i denna punkt godkänns av dig nästa gång du loggar in på kontot. För det fall godkännande inte görs upphör din rätt att använda tjänsterna. Vid var tid gällande villkor finns publicerade på hallandstrafiken.se, i Hallandstrafikens App och på Mitt konto.
Villkorsändringar som föranleds av lag, förordning eller myndighetsbeslut kan meddelas av Hallandstrafiken med direkt ikraftträdande.
7. Avtalstid och uppsägning
Avtal som har ingåtts mellan Hallandstrafiken och dig är giltigt under den tid resan pågår eller tillsvidare, så länge du nyttjar någon av tjänsterna.
Du kan närsomhelst säga upp avtalet för Hallandstrafikens App eller Mitt Konto till omedelbart upphörande. Uppsägning sker genom att följa instruktionerna i tjänsten eller via e-post dpo@hlt.se. Om du tar bort Hallandstrafikens App från din mobila enhet, försvinner biljett/-er och annan information i denna och Hallandstrafiken ansvarar inte för förlust av sådan data.
Hallandstrafiken har rätt att omedelbart och utan skriftligt meddelande, säga upp tjänsten om du använder den i strid med vad som stadgas i användarvillkoren. Hallandstrafiken har även rätt att säga upp avtalet enligt denna punkt för det fall du inte varit aktiv i någon av tjänsterna under en period om två år, förutsatt att betalning för tjänsterna inte skett för längre period.
8. Hallandstrafikens ansvar och ansvarsbegränsningar
Tjänsterna i Hallandstrafikens App och på Mitt Konto tillhandahålls i befintligt skick och du är självständigt ansvarig för användandet av tjänsterna och den mobila enhet, programvara eller annan utrustning som krävs för att möjliggöra användande av tjänsterna.
Hallandstrafiken ansvarar inte för den skada som uppkommer genom att du använder tjänsterna i strid med användarvillkoren eller med anledning av att du inte följt de särskilda villkoren som programvarubutiken uppställt.
Hallandstrafiken ger inga garantier om tjänsterna och dess innehåll eller funktion. Trots att Hallandstrafiken strävar efter att tillhandahålla dig tjänsterna utan teknisk störning, kan Hallandstrafiken inte garantera att tjänsterna alltid kommer att vara fullt tillgängliga eller fungera felfritt. Om så sker hålls du som kund skadeslös om fel beror på omständigheter som Hallandstrafiken råder över. Hallandstrafiken ansvarar dock inte under några omständigheter för tekniska problem som kan uppstå hos tredje part, exempelvis i anledning av problem med internetåtkomst, tekniska problem hos betaltjänstleverantörer, tekniska problem med resenärens mobila enhet eller liknande. Hallandstrafiken friskriver sig från samtliga uttryckliga, underförstådda eller lagstadgade garantier.
9. Motstridiga villkor
Om det skulle finnas motstridiga villkor i Hallandstrafikens användarvillkor och resevillkor i förhållande till vad som anges i övriga informationskanaler ska innehållet i användarvillkoren och resevillkoren ha tolkningsföreträde.
10. Tvist
Tvist med anledning av dessa villkor skall avgöras enligt svensk rätt och vid svensk allmän domstol.
Vid tvist med privatperson följer Hallandstrafiken Allmänna Reklamationsnämndens (ARN:s) rekommendationer.
11. Kontakt
Hallandstrafiken
Box 269
311 75 Falkenberg
Tfn: 0771-33 10 30
E-post: webben@hlt.se
www.hallandstrafiken.se
Org.nr. 232100-0115