Chatta med oss!
Frågor och svar om färdtjänst
Vad kostar min resa?
Priser inom Varberg, Falkenberg, Halmstad, Hylte och Laholm hittar du på 1177 - Färdtjänst i Halland »
Priser inom Kungsbacka hittar du på kungsbacka.se »
Vad bör jag tänka på före resan?
- Tänk på att boka både tur och retur så att du kan planera din hemkomst. Det kan ibland dröja upp till 60 minuter innan första fordonet finns ledigt så tänk på att boka i god tid.
- Se till att vara redo ca 5 minuter innan bilen kommer.
- Egenavgift för färdtjänst faktureras normalt sett såvida du inte har en medresenär som på förhand uppgett att den ska betala i bilen.
- För sjukresor gäller kontant/kortbetalning i bilen. Ha detta redo vid avfärd. Tänk på att alltid ta kvitto av förare.
- Ibland skjuter planeringssystemet på din lovade tid upp till 10 minuter för att kunna samordna din resa med en annan resa antingen före eller efter din. Detta gör att du kanske upplever att bilen är sen men det behöver alltså inte bero på förare eller bil.
Hur mycket bagage får jag ta med mig?
Du får ta med dig två kassar/väskor (motsvarande storlek av en matkasse) under resan.
Två kassar kan ersättas av t.ex. en dragkärra (”dramaten”) eller en resväska. Boka då plats i bagage med en platspoäng.
Drickaback eller liknande tyngre bagage är inte tillåtet att ta med som bagage. Anledningen är att vi värnar om chaufförens arbetsmiljö.
Hur långt kan jag resa med färdtjänst? Var får jag resa med färdtjänst?
Vilka regler som gäller för dig som bor i Falkenberg, Halmstad, Hylte, Laholm eller Varberg hittar du på 1177 - Färdtjänst i Halland »
Vilka regler som gäller för dig som bor i Kungsbacka hittar du på kungsbacka.se »
Får jag ta med mig någon på resan?
Vilka regler som gäller för dig som bor i Falkenberg, Halmstad, Hylte, Laholm eller Varberg hittar du på 1177 - Färdtjänst i Halland »
Vilka regler som gäller för dig som bor i Kungsbacka hittar du på kungsbacka.se »
Vad kan jag förvänta mig för hjälp av föraren?
Grundläggande service - det här ska föraren alltid göra:
- Hjälp i och ur fordonet.
- Hjälp till/från entré (tomtgräns i Kungsbacka).
- Hjälp med bilbälte.
- Hjälp med bagage.
- Hjälp med rörelsehjälpmedel.
Exempel på tillägsservice som måste ansökas om hos färdtjänsthandläggare. (Framgår extra på körorder till föraren efter beviljat tillstånd):
- Hjälp till och från bostad exempelvis upp i lägenhet.
- Hämtas inne/lämnas inne.
- Lämnas till personal.
- Får ej lämnas ensam.
- Extra bagage som förare eventuellt ska hjälpa till med.
Kommer jag fram i tid om jag har en tid att passa?
Ja, om du talar om att du har en tid att passa och accepterar den hämtningstid som du då får av oss. Då ska du komma fram senast den tid du har angivit.
För att vi ska kunna garantera dig att vara framme vid en bestämd tid måste du beställa din resa minst 2 timmar i förväg.
Hur lång tid får färdtjänstresan ta?
En resa med färdtjänst får ta ungefär dubbelt så lång tid som det hade tagit att resa direkt från start till mål. Om det skulle ta 20 minuter att köra direkt får resan alltså ta 40 minuter. Är resan kortare än 20 minuter kan dock samordning tillkomma med upp till 20 minuters omvägstid.
Vi försöker alltid samordna resorna så att flera resenärer reser tillsammans, därför får du inte alltid åka raka vägen till ditt resmål.
Varför får jag inte resa raka vägen hem?
För att så många som möjligt ska kunna resa måste varje resa planeras så effektivt som möjligt. Resorna planeras därför utifrån tid och inte geografi. Därför kan det hända att du upplever att föraren kör åt "fel" håll när du reser.
Färdtjänstresan får ta ungefär dubbelt så lång tid som att resa raka vägen.
Hur gör jag för att kunna boka via webben och appen?
Du behöver ha ett konto som du kan skapa på vår webbportal ».
Använd gärna Bank-ID om du har det för att få direkt tillgång till tjänsten, annars finns möjlighet att istället få inloggningsuppgifter hemskickade till din folkbokföringsadress.
Här laddar du ner appen:
Hur gör jag en notering på en adress för internetbokning eller i appen?
Du kan lägga till förvalda texter under ”Instruktioner”-delen i ”Boka resa”. Dessa är vanligt förekommande önskemål om hjälp från föraren som ryms inom den allmänna service som förarna ska kunna ge. Har du speciella önskemål som går utanför den allmänna servicen kontaktar du din färdtjänsthandläggare för att ansöka om särskild hjälp. Denna hjälp skrivs vid behov ut på tillståndet och skickas med till föraren i samband med bokning.
Du behöver lämna ett telefonnummer i fältet ”Kontaktnummer” på adressen för hämtning. Som förvalt telefonnummer finns det nummer som är registrerat på dig som kund. Detta går att redigera. Du har även möjlighet att skriva in ett telefonnummer under ”Kontaktnummer” på adressen för avlämning.
Vad innebär en favoritadress i appen eller internetbokningen?
En favoritadress är enkel att klicka fram och underlättar din bokning i appen eller på internet. Adresser du ofta åker till eller ifrån är bra att ha som favoritadresser.
Vad kan jag göra som ombud i exempelvis appen?
Som ombud har du samma behörighet som resenären att boka resor, uppdatera information och se detaljer för resor och tillstånd. Du kan bara hantera en resenärs information och resor åt gången. Är två resenärer bokade på samma beställning går det inte att avboka någon av resenärerna via Serviceresan. Detta för att inget ska bli fel för den resenären som inte avbokats. För avbokning kontaktas istället beställningscentralen.
Hur blir jag ett ombud för en färdtjänstresenär?
Både ombud och resenär måste ha varsitt konto för att ombudet ska kunna se resenärens resor. Konto skapas direkt på vår webbportal ».
Efter att kontona har skapats behöver den som önskar bli ombud logga in och klicka sig till ”Min sida” och vidare till ”Mina resenärer”. Där klickar man i knappen för ”Jag vill aktivera mig som ombud”. Efter det loggar resenären in på sitt konto och klickar sig till ”Min sida” och vidare till ”Mina ombud”. Där fyller resenären i ombudets fullständiga personnummer (ÅÅÅÅMMDD-XXXX) och klickar på ”Lägg till ett ombud”. Efter detta kan ombudet logga in och åter igen gå till ”Min sida” och ”Mina resenärer” för att ta emot inbjudan. När det är gjort är man ombud.