- Lättläst
-
ÖversättNote: This translation is automatically generated using Google Translate. Please be advised that the translation may not be 100% accurate.
Våra resevillkor
- /
- Biljetter och priser /
- Villkor /
- Våra villkor
Allmänna resevillkor
Dessa allmänna resevillkor version 2024:4 uppdaterades 2024-05-29.
Hallandstrafiken, org. nr 232100-0115, Box 269, 311 75 Falkenberg är din avtalspart och den som bedriver trafiken, säljer biljetter och levererar tjänster till dig.
1. Villkorens tillämplighet
1.1 Dessa allmänna villkor, tillsammans med gällande priser, gäller, om inte annat framgår av 1.6 - 1.7 nedan, för Resor med Hallandstrafiken inom Halland, mellan Halland och Sydlänen, samt för resor mellan Halland och Danmark, köpta i Hallandstrafikens biljettsystem. Villkoren reglerar de olika frågor som kan uppkomma mellan Hallandstrafiken och dess Resenärer.
1.2 Villkoren kan kompletteras eller ersättas av särskilda villkor, till exempel ”Särskilda villkor vid Resa i Anropsstyrdtrafik”, se hallandstrafiken.se.
1.3 Villkor för Resa med biljett kopplat till ett Kundapp framgår av punkt 4.
1.4 Villkor för Resa med biljett kopplat till ett Plastkort framgår av punkt 5.
1.5 Villkor för Resa med Pappersbiljett framgår av punkt 6.
1.6 För villkor gällande Resor inom Halland, mellan och inom Sydlänen inklusive Danmark, som inte köpts i Hallandstrafikens biljettsystem, hänvisas till respektive Trafikhuvudmans resevillkor.
1.7 Villkoren gäller inte för
i) den del av Resan som avser båt mellan Landskrona och Ven där rederiets resevillkor gäller.
ii) den del av Resan som sker på danskt territorium, för vilken annan dansk trafikansvarigs resevillkor gäller.
iii) resor med Skärgårdstrafiken i Kalmar län.
iv) resor med förbeställda sjukresor, färdtjänstresor och Resor med riksfärdtjänst.
v) resor med annan trafik än Öresundståg mellan Halland och Västra Götaland. För villkor gällande resor till Västra Götaland i annan trafik än Öresundståg, se hallandstrafiken.se
1.8 Dessa Villkor kompletterar svensk lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter giltiga för kollektivtrafikresor inom Sverige där trafiktjänstens längd är kortare än 150 km. Vid Resor med tåg tillämpas Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/782 av den 29 april 2021 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer. Delar av tågpassagerarförordningen tillämpas dock inte på inrikes trafiktjänster som har en sträckning som är kortare än 150 km. Vid Resor med buss tillämpas även Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 181/2011 av den 16 februari 2011 om passagerares rättigheter vid busstransport. Artiklarna 3, 4.1, 5, 6, 8 och 19-23 i busspassagerarförordningen ska även tillämpas på sådana trafiktjänster som anges i artikel 2.1 i förordningen som har en sträckning som är 150 km eller längre.
2. Hallandstrafikens definitioner
2.1 Med ”Avtal” avses det avtal som ingås mellan Hallandstrafiken och en Resenär vid köp av Biljett i enlighet med dessa Villkor.
2.2 Med resenärskategori ”Barn”, avses Resenär fram till den dagen de fyller sju (7) år. Se vidare 7.4
2.3 Med ”Biljett” avses pappersbiljett eller digital biljett där giltighet för tid och område framgår vid okulär eller maskinell visering.
2.4 Med ”Biljettautomat” avses Hallandstrafikens biljettautomater för köp och aktivering av biljetter.
2.5 Med ”Biljettbärare”, avses Kundapp, Plastkort eller papper där biljettens giltighet framgår.
2.6 Med ”Giltig biljett” avses aktiverad biljett, medförd vid Resan, och i viss trafik kompletterad med inspektionskvitto i de fall Resan sker med Resekort.
2.7 Med ”Kundapp”, avses Hallandstrafikens app för köp av Biljetter, med Hallandstrafiken som utgivare.
2.8 Med ”Kundkassa”, avses en digital plånbok för köp av biljetter i Hallandstrafikens försäljningskanaler. Kundkassa kan aldrig bytas mot pengar.
2.9 Med ”Kundservicebutik” avses Hallandstrafikens egna butiker.
2.10 Med ”Mitt Konto”, avses Hallandstrafikens webbportal, där registrerad Resenär kan administrera och köpa Biljetter mm.
2.11 Med ”Personlig biljett”, avses biljetter som kommuner kan göra inom ramen för tillköp av biljetter, exempelvis Skolbiljetter och Seniorbiljetter.
2.12 Med ”Plastkort”, avses ett plastkort som kan vara kopplat till en eller flera Biljetter.
2.13 Med ”Resa”, avses en transport som en Resenär och en eller flera Trafikhuvudmän har ingått Avtal om.
2.14 Med ”Resenär”, avses en person som har en Giltig biljett och som reser, eller har för avsikt att resa, med en eller fler av Trafikhuvudmännen.
2.15 Med ”Student”, avses Resenär som uppfyller krav för studentrabatt. Se vidare 7.6
2.16 Med ”Sydlänen” avses Trafikhuvudmännens län, dvs. Blekinge län, Hallands län, Jönköpings län, Kalmar län, Kronobergs län, Skåne län samt, endast vid resor med Öresundståg inom Västtrafik, Västra Götalands län.
2.17 Med ”Trafikhuvudmännen”, avses Hallandstrafiken, Blekingetrafiken, Jönköpings länstrafik, Kalmar länstrafik, Länstrafiken Kronoberg, Skånetrafiken och Västtrafik gemensamt. I singularform avses en av dessa. I begreppet ”Trafikhuvudman” inkluderas även den firma, person eller företag som utför det aktuella trafikuppdraget.
2.18 Med ”Trafiktjänsteman”, avses t ex. förare, ombordpersonal, kontrollanter eller kundservicepersonal som bär uniform eller märke eller på något annat sätt tydligt visar att hen är Trafiktjänsteman.
2.19 Med resenärskategori ”Ungdom”, avses Resenär från sju (7) år till den dagen de fyller tjugo (20) år. Vid resor över Öresund till den dag de fyller 16 år. Se vidare 7.6.
2.20 Med ”Validering”, avses maskinell registrering/avläsning av Biljetten i en biljettläsare ombord på buss eller av Trafiktjänsteman i en handdator ombord på tåg.
2.21 Med ”Villkor” avses dessa allmänna villkor för resor med Hallandstrafiken
2.22 Med resenärskategori ”Vuxen”, avses Resenär från den dagen hen fyller 20 år.
2.23 Med ”Återförsäljare” avses de av Hallandstrafiken anlitade återförsäljare av biljetter.
3. Trafikutbud, försäljningskanal, biljettsortiment och giltighet
3.1 Hallandstrafiken och övriga Trafikhuvudmän fastställer från tid till annan linjesträckning, tidtabell, priser och biljetter och förbehåller sig rätten att ändra dessa. Tillfälliga förändringar i tidtabellen kan också förekomma t.ex. vid banarbeten, vägarbeten, större evenemang etc. Aktuella linjesträckningar, tidtabeller, priser och biljetter finns angivna på respektive Trafikhuvudmans Kundapp och hemsida.
3.2 Biljettsortiment och giltighet
3.2.1 Priser bestäms i huvudsak av geografi, tidsgiltighet, försäljningskanal och eventuella rabatter.
3.2.2 Giltigheten för Biljetten varierar beroende på tid och antal zoner var inom Resenären reser obegränsat. För information om Hallandstrafikens biljettsortiment se hallandstrafiken.se.
3.2.3 Påstigning samt byten ska ske inom Biljettens giltighet. Påstigning på sista färdmedlet ska ske inom giltighetstiden. Om ingen förbindelse till Resans slutdestination finns inom giltighetstiden har Resenären rätt att slutföra sin Resa med nästföljande anslutande förbindelse till slutdestinationen.
3.2.4 Vid delbetalning av resa som är längre än områdesgiltigheten för den ursprungliga biljetten erläggs ny avgift från nästkommande zon. Samma förhållande gäller vid resa i motsatt riktning.
3.2.5 En biljett i Kundapp, på papper eller kopplat till ett Plastkort ska blippas i en biljettläsare ombord på buss eller av Trafiktjänsteman i en handdator ombord på tåg.
3.2.6 Vid Resa med Biljett kopplad till Hallandstrafikens Plastkort till Västra Götalands län och Danmark, ska kompletterande inspektionskvitto med uppgifter om Biljettens giltighetstid och geografi kunna visas tillsammans med kortet för att vara godkänt som Giltig biljett. Inspektionskvitto för Biljett kopplad till Hallandstrafikens Plastkort erhålls i Kundservicebutik och hos Återförsäljare.
3.3 Försäljningskanaler
3.3.1 Hallandstrafiken erbjuder sex (6) försäljningskanaler; Kundapp, Mitt konto (webbförsäljning), Biljettautomat, Kundservicebutik, Återförsäljare och Ombord. Utbudet av biljetter, priser och betalsätt varierar beroende på försäljningskanal enligt följande:
i) Kundapp erbjuder hela biljettsortimentet. Enkel- och 24 timmarsbiljetter har ett lägre pris än i försäljningskanaler med personlig service. Betalsätt; bankkort, Kundkassa och Swish.
ii) Mitt konto erbjuder hela biljettsortimenet. Enkel- och 24 timmarbiljetter har ett lägre pris än i försäljningskanaler med personlig service. Kunder kan även beställa Plastkort. Betalsätt; bankkort, Kundkassa och Swish.
iii) Biljettautomat erbjuder hela biljettsortimentet. Enkel- och 24 timmarsbiljetter har ett lägre pris än i försäljningskanaler med personlig service. Betalsätt; bankkort och Kundkassa.
iv) Kundservicebutiker erbjuder hela biljettsortimentet till ordinarie pris. Kunder kan även hämta ut Plastkort. Betalsätt; bankkort, Kundkassa, Swish och kontanter.
v) Återförsäljare erbjuder hela biljettsortimentet till ordinarie pris. Kunder kan även hämta ut Plastkort. Betalsätt; bankkort, Kundkassa och förekommande fall kontanter.
vi) Ombord på bussar erbjuds enkel- och 24 timmarsbiljett till ordinarie pris. Betalsätt; bankkort och Kundkassa.
vii) Ombord på Västtågen och Krösatågen erbjuds ett begränsat utbud av biljetter. Betalsätt; bankkort och Kundkassa. viii) Vid resa med Öresundståg och Pågatågen måste biljett vara köpt och aktiverad innan ombordstigning.
4. Resa med Biljett i Hallandstrafikens Kundapp
4.1 Resenären kan vid köptillfället välja om biljett ska aktiveras direkt eller vid ett senare tillfälle. Resenären ansvarar för att inaktiva biljetter aktiveras före ombordstigning. Inaktiva Biljetter går att aktivera i upp till ett år från köptillfället, sedan förfaller rätten att använda Biljetten.
4.2 Vid ombordstigning på buss blippas den i biljetten synliga azteckoden i validatorn. Vid resa med tåg sker validering vid sittplats av Trafiktjänsteman. Biljett i Kundapp ska alltid aktiveras före ombordstigning.
5. Resa med Biljett kopplat till Hallandstrafikens Plastkort
5.1 Resenären ansvarar för aktivering av Biljett kopplad till Plastkortet vid ombordstigning. Vid Resa med buss aktiveras en Biljett med geografisk giltighet, genom att Resenär blippar Plastkortet mot bussens biljettläsare vid ombordstigning, Vid resa med tåg ska aktivering ske innan ombordstigning, vilket kan göras i Biljettautomat, i Kundservicebutik eller hos Återförsäljare. Inaktiva Biljetter går att aktivera i upp till ett (1) år från köptillfället, sedan förfaller rätten att använda Biljetten.
5.2 Endast en eller flera exakt likadana inaktiva Biljetter kan kopplas till Hallandstrafikens Plastkort. Vid aktivering ombord på buss aktiveras automatiskt den Biljett som är äldst i tid. Endast en biljett kan vara aktiverad åt gången.
5.3 Samtliga biljetter som inte är Personliga biljetter kan lånas ut, vilket innebär att Resenär kan låna ut sitt Plastkort med tillhörande biljett till annan Resenär.
6. Resa med pappersbiljett
6.1 Biljett utskriven på papper aktiveras automatiskt vid köp, och giltighetstiden börjar gälla från köptillfället.
6.2 Vid ombordstigning på buss blippas den i biljetten synliga azteckoden i validatorn. Vid resa med tåg sker validering vid sittplats av Trafiktjänsteman.
6.3 Endast Enkel och 24-timmar kan ställas ut som pappersbiljett.
7. Biljettkontroll, visering och tilläggsavgift
7.1 Hallandstrafiken och Trafikhuvudmännen genomför kontinuerligt biljettkontroller i trafiken och har rätt att när som helst under en Resa kontrollera att Resenären har en Giltig biljett.
7.2 Resenären ansvarar för att, under hela Resan, kunna uppvisa en Giltig biljett, som kan kontrolleras maskinellt av Trafiktjänsteman samt eventuella kompletterande handlingar, såsom legitimation. Resenären ansvarar även för att under hela Resan ha fungerande internetuppkoppling samt för att mobiltelefon är i sådant skick att maskinell validering kan ske.
7.3 En biljett är alltid giltig i den enhet den köps i, men även i den enhet som biljetten tillfälligt eller permanent har lånats ut till, överlåtits till eller flyttats till. En biljett är dock aldrig giltig samtidigt i två (2) olika enheter.
7.4 Fritt antal Barn under sju (7) år reser utan kostnad tillsammans med annan resenär som har giltig biljett. Vid resa till Danmark kan Resenär med giltig biljett ta med sig max två (2) barn under sju (7) år utan kostnad. Barn därutöver betalar biljett för Ungdom.
7.5 Kopierad biljett, exempelvis foto- eller skärmbild, är inte ett giltigt färdbevis.
7.6 Vid Resa med åldersrabatt ska Resenär kunna styrka sin rätt till rabatt med kompletterande fotolegitimation samt vid resa med studentrabatt även digitalt studentkort med Studentresesymbolen, i annat fall ska biljett för Vuxen lösas innan resan påbörjas.
7.7 Resenären är vid en kontroll skyldig att vara behjälplig med att tillgängliggöra sin mobila enhet, Plastkort eller pappersbiljett, på ett sådant sätt så att Trafiktjänstemannen kan utföra kontrollen.
7.8 Resenär som vid kontroll inte kan visa en Giltig biljett eller kompletterande handlingar, kan enligt lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik, påföras en tilläggsavgift om för närvarande 1 500 kronor utöver avgift för Biljett.
7.9 Missbruk av Biljett kan, förutom tilläggsavgift, leda till spärr av de tjänster som Hallandstrafiken erbjuder, helt eller delvis.
7.10 Tilläggsavgift kan även uttas om Resenär medfört cykel i fordon i strid mot vad som anges i dessa villkor. Resenär med otillåtet medförd cykel kan avvisas. Cykel som ingen gör anspråk på omhändertas genom Trafiktjänstemannens försorg.
7.11 Resenär som nekar till att lösa Biljett eller acceptera tilläggsavgift kan komma att avvisas från färdmedlet av en Trafiktjänsteman som utför kontroll.
8. Allmänna föreskrifter för Resan
8.1 Resenär är skyldig att följa bestämmelserna i ordningslagen (1993:1617) och vid resa med tåg gäller även Järnvägssäkerhetslag (2022:367) samt från tid till annan tillämplig lagstiftning och särskilt utfärdade föreskrifter. Detsamma gäller beträffande Trafiktjänstemans anvisningar och tillsägelser. Den som inte rättar sig efter dessa riskerar att bli avvisad från fordonet och därmed förlora rätten till Resa och återbetalning av avgift för Biljett.
8.2 Person som är berusad, person som medför egendom som anges i punkt 8.14 nedan, eller person som uppträder på ett sådant sätt att det kan misstänkas att personen kommer att störa ordningen eller på annat sätt äventyra säkerheten i trafiken, kan nekas påstigning.
8.3 På- och avstigning får normalt endast ske vid station eller hållplats. Om på- och avstigning måste ske vid annan plats ska Trafiktjänstemans anvisningar följas. När ett fordon är i rörelse får man inte stiga på eller av fordonet och inte heller öppna dörrarna. Dörrar på väg att stängas får inte hindras eller öppnas med våld.
8.4 Buss i linjetrafik gör uppehåll vid hållplats för på- och avstigning om Resenär i god tid anmält sin avsikt att stiga av eller om person befinner sig på hållplats och tydligt visat avsikt att följa med. Buss kan passera hållplatsen utan att stanna för påstigning om bussen är fullsatt eller på order av trafikledningen.
8.5 I fordon eller på stationer, perronger eller hållplatser inom Hallandstrafikens och Trafikhuvudmännens områden är det förbjudet att röra vid manöver- och signalanordningar, missbruka larmanordning, nödöppnare, räddningsutrustning eller liknande, eller på annat sätt hindra trafiken. Det är inte heller tillåtet att beträda spårområde annat än på särskilt anvisade ställen.
8.6 Rökning samt nyttjande av e-cigarett är inte tillåten på Hallandstrafikens och Trafikhuvudmännens fordon och inte heller i lokaler, väderskydd, perronger eller andra utrymmen, belägna inomhus, utomhus eller under jord, som är avsedda att användas av den som reser med Hallandstrafiken och Trafikhuvudmännen.
8.7 Medhavda alkoholhaltiga drycker får inte drickas på Trafikhuvudmännens fordon.
8.8 Förtäring av medhavda matvaror ska ske på ett sådant sätt att obehag inte uppstår för andra Resenärer och att skada på Hallandstrafikens och Trafikhuvudmännens eller andra Resenärers egendom inte uppkommer. För skada på egendom ansvarar Resenären.
8.9 Radio, musikspelare, mobiltelefoner, musikinstrument eller dylikt får inte användas under Resa på sådant sätt att Trafiktjänsteman eller annan Resenär störs eller besväras.
8.10 Filmning eller fotografering i kommersiellt syfte, försäljning, intervjuer, reklamutdelning eller dylikt är förbjuden på fordon utan särskilt tillstånd från Hallandstrafiken och Trafikhuvudmännen.
8.11 Rullskridskor, inlines, skateboards, hoverboard eller liknande får av säkerhetsskäl inte användas vid Resa med Hallandstrafikens och Trafikhuvudmännens fordon.
8.12 Då sittplats är försedd med säkerhetsbälte ska detta användas under färd - se vidare transportstyrelsen.se.
8.13 Tysta avdelningar, som kan förekomma i vissa fordon och i viss trafik, ska respekteras.
Bagage
8.14 Bagage av skäligt omfång som lätt kan bäras av och på fordonet av resanden själv, får medföras i mån av plats. Bagage ska förvaras under stol, i knät, på bagagehylla eller på annan i fordonet anvisad plats, utan olägenhet för annan Resenär. Bagage får inte placeras på sittplatser eller så att utrymningsvägar blockeras. Av säkerhetsskäl får tyngre bagage, eller bagage som sticker ut från hyllan, inte placeras på bagagehylla.
8.15 Små barncyklar utan cykelkedja räknas som bagage och får tas med utan kostnad. Det samma gäller för hopfällbar cykel, elscooter, elsparkcykel och kickbike med eller utan sadel samt mikrobike, förutsatt att de är maximalt ihopfällda.
8.16 Som bagage får inte medföras:
i) farligt gods, såsom explosiva och brandfarliga föremål och vätskor samt giftiga, smittbärande och frätande ämnen,
ii) skjutvapen, om inte slutstycket eller annan vital del avlägsnas och förvaras skild från vapnet, som ska vara förvarat i fodral,
iii) andra föremål som kan medföra besvär, obehag eller som är störande för andra Resenärer eller som kan förorsaka skada eller
iv) levande djur, med undantag för vad som anges nedan under avsnittet om sällskapsdjur m.m., v) skrymmande exempelvis möbler, mattor och växter.
8.17 Trafiktjänsteman ansvarar för säkerheten ombord på fordonet och kan neka ombordstigning om bagage inte uppfyller kraven under punkt 8.14, 8.15 samt 8.16.
Cykel ombord på tåg
8.18 I mån av plats får en (1) konventionell cykel (gäller även elcykel) eller ståhjuling, (exempelvis elsparkcykel, elscooter och kickbike) per Resenär tas med på Öresundståg, Pågatåg, Västtågen samt Krösatågen utan avgift vid resa i Halland. Andra regler kan förekomma vid resa till eller inom annan Trafikhuvudmans län.
8.19 Endast CE-märkta elfordon får tas med ombord. Elfordon får på grund av brandrisk inte laddas ombord (avser till exempel elcykel eller ståhjulingar).
8.20 I mån av plats får en (1) tandemcykel per Resenär tas med på Öresundståg och Pågatåg utan avgift vid resa i Halland. Andra regler kan förekomma vid resa till eller inom annan Trafikhuvudmans län. På Krösatågen och Västtågen kan inte tandemcykel medföras.
8.21 Cyklar ska placeras i särskilt markerat utrymme och förankras med särskild fastsättningsanordning om sådan finns
Cykel ombord på buss
8.22 I mån av plats får en (1) konventionell cykel (gäller även elcykel) tas med på regionbuss utan avgift vid resa i Halland. Cykel placeras på avsett cykelställ bak på fordonet av resenären. Andra regler kan förekomma vid resa till eller inom annan Trafikhuvudmans län.
8.23 För att ståhjuling (exempelvis elsparkcykel, elscooter och kickbike) ska tas med på stadsbuss, regionbuss eller när trafik körs av taxi måste den vara maximalt ihopfälld (se även punkt 8.15) samt vara CE-märkt. Elfordon får på grund av brandrisk inte laddas ombord.
Barnvagn
8.24 I mån av plats får barnvagn tas med kostnadsfritt i för detta ändamål avsett utrymme. Barnvagnen ska låsas med broms. När fastsättningsanordning för barnvagn finns ska denna användas.
8.25 Barnvagn får inte placeras så att Resenär hindras eller att utrymningsväg blockeras.
8.26 För barnvagn som uppenbart används till annat ändamål än transport av barn ska betalas en avgift som motsvarar en biljett för Ungdom.
Sällskapsdjur mm
8.27 Två (2) hundar eller andra sällskapsdjur per Resenär, som kan tas med utan olägenhet för annan Resenär, får tas med vid Resa utan kostnad. När Resa körs med taxi gäller särskilda regler – kontakta Hallandstrafiken, eller annan Trafikhuvudman.
8.28 Sällskapsdjur ska färdas i avsett och särskilt markerat utrymme i fordonet alternativt enligt Trafiktjänstemans anvisningar. Sällskapsdjur ska under Resa vara kopplat eller förvaras i för ändamålet avsedd väska eller bur. Samtliga sällskapsdjur ska placeras på golvet.
8.29 Resenär med sällskapsdjur ansvarar för detta, och kan bli avvisad eller nekad påstigning, om sällskapsdjuret bedöms vara störande för annan Resenär eller Trafiktjänsteman.
8.30 Ledarhund samt servicehund för personlig hjälp åt resande får tas med utan kostnad och, vid behov, färdas med Resenär på valfri plats i fordonet
8.31 Vid Resa mellan Skåne och Danmark via Öresundsbron får mindre sällskapsdjur som transporteras i lämplig bur eller väska medföras utan kostnad. Väskan får inte vara större än 100x60x30 centimeter. För större hundar eller andra sällskapsdjur betalas en avgift som motsvarar en enkelbiljett för Ungdom. Resenär får medföra högst en (1) hund eller sällskapsdjur för vilken avgift betalas. Särskilda bestämmelser gäller för införsel av djur, se www.sjv.se.
Resenärens ansvar för medförda saker och hittegods
8.32 Resenär ska själv ha uppsikt över sina väskor, cykel, barnvagn, rullstol, sällskapsdjur eller annat medfört bagage. Resenären ansvarar själv för skador på eller stöld av bagage, liksom för skador som bagaget förorsakar fordonet, Trafiktjänsteman, annan Resenär eller annan Resenärs egendom.
8.33 För den händelse Hallandstrafiken eller annan Trafikhuvudman skulle bli ersättningsskyldig mot annan Resenär eller annan tredje person för skada som orsakats av medfört bagage enligt ovan, ska den Resenär som medfört bagaget i fråga hålla Hallandstrafiken eller annan Trafikhuvudman skadeslös för sådan kostnad.
8.34 Hittegods ska överlämnas till Trafiktjänsteman, Hallandstrafiken eller annan Trafikhuvudman eller till annan som Hallandstrafiken eller annan Trafikhuvudman hänvisar till, utan krav på ersättning.
9. Särskild service till personer med funktionsvariation
9.1 Resenär med funktionsvariation har rätt till kostnadsfri assistans av Trafiktjänsteman i samband med betalning av Resa på tåg eller buss. Resenär med funktionsvariation har rätt att, utan tillägg, köpa Biljett ombord på tåg där ombordförsäljning vanligtvis inte förekommer.
9.2 Resenär med funktionsvariation har rätt till kostnadsfri assistans av Trafiktjänsteman under Resa ombord på tåg eller buss samt vid på- och avstigning. Assistansen omfattar även hjälp med max två (2) bagage som tillsammans väger max 20 kilo.
9.3 Om behov av ledsagning finns till och från tåg, vid byte av tåg eller övergång mellan tåg och buss på station ska denna bokas hos Hallandstrafiken senast 24 timmar före avgång. Lokala avvikelser kan förekomma i respektive Trafikhuvudmans område – se respektive trafikhuvudmans hemsida.
9.4 Resenären ska själv kontakta Trafiktjänsteman ombord vid behov av assistans, samt även upplysa Trafiktjänsteman i de fall ledsagning är bokad vid byte respektive ankomst.
9.5 Resenär, som har beställt ledsagning, ska komma till anvisad plats vid den tidpunkt som avtalats med Hallandstrafiken. Om ingen tidpunkt avtalats ska Resenären komma till den anvisade platsen senast 15 minuter före offentliggjord avgångstid.
9.6 I mån av plats får rullstol, rullator och annat likvärdigt förflyttningshjälpmedel medtas kostnadsfritt, under förutsättning att hjälpmedlet är maximalt 70 cm brett, 120 cm långt och väger maximalt 300 kg inklusive Resenär. Elrullstol med styre (elscooter) får endast medföras på tåg. Lokala avvikelser kan förekomma i respektive Trafikhuvudmans län – se respektive trafikhuvudmans hemsida.
9.7 Under Resa ska rullstolen placeras på anvisad plats och låsas med broms. På buss med särskilt ryggstöd ska rullstolen vara vänd med ryggen mot färdriktningen. Under Resa får Resenär färdas sittande i rullstol.
9.8 När fastsättningsanordning för rullstol eller annat förflyttningshjälpmedel finns, ska denna användas av Resenären under hela Resan. Trafiktjänsteman ska tillse att rullstol spänns fast då utrustning för detta finns.
9.9 Närmare information för personer med funktionsvariation eller nedsatt rörlighet avseende möjlighet att Resa, gällande trafiktjänsternas tillgänglighet och om förutsättningarna för att kunna ta sig in i och ut ur fordon kan fås via Hallandstrafiken, se kontaktinformation i punkt 15.
9.10 För information kring särskild service till personer med funktionsvariation vid Resa på danskt territorium, se kontaktuppgifter i punkt 15.1.
10. Återköp och ångerrätt
10.1 Lagstadgad ångerrätt, enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, är inte tillämplig på avtal som avser transporter av personer, varför köp av Biljett i Hallandstrafikens eller någon av Trafikhuvudmänens biljettsystem inte medför någon generell ångerrätt. En biljett kan vara oaktiverad fram till och med 365 dagar efter köptillfället. En biljett kan därefter inte aktiveras.
10.2 Följande undantag görs från 10.1 vad avser aktiverade biljetter - vid dödsfall samt för kund som reser med 365-dagarsbiljett om särskild anledning föreligger. Exempel på sådan anledning kan vara sjukdom, arbetslöshet, flytt eller byte av arbetsgivare. Vid begäran om återbetalning krävs ett intyg. För återköp av aktiverad biljett enligt ovan vänder sig Kunden till reklamationsservice hallandstrafiken.se/reklamation-och-forseningsersattning
10.3 Resenären får frånträda köp av periodbiljett, om Trafikhuvudmännens trafikutbud ändrats efter köpet på så sätt att det avviker från vad Resenären med fog har kunnat förutsätta vid köpet och avvikelsen är av väsentlig betydelse för Resenären. Om en Resenär frånträder köp av en periodbiljett, har Resenären rätt till återbetalning av den del av biljettpriset som avser tiden efter frånträdandet samt eventuell erlagd avgift för Plastkort. Se vidare respektive Trafikhuvudmans hemsida.
11. Ersättning vid försening och reklamation
11.1 Vid befarad eller inträffad försening om tjugo (20) minuter eller mer vid Resa med Hallandstrafiken kan Resenären ha rätt till ersättning för skäliga kostnader för annan transport eller prisavdrag, se hallandstrafikens.se för vidare information om förseningsersättning. Denna rätt följer av lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter. En Resa är att betrakta som försenad om ankomsttiden till Resans slutdestination sker vid en senare tidpunkt än vad som framgår av transportavtalet eller, om ankomsttiden inte anges där, den offentliggjorda tidtabellen.
11.2 Reklamation ska ske inom skälig tid. Omständigheter av personlig natur som sjukdom, vistelse på annan ort eller liknande är av betydelse för bestämmande av om Resenären har reklamerat inom skälig tid. En reklamation som lämnas inom två (2) månader efter det att Resan avslutades eller skulle ha avslutats, ska dock alltid anses ha lämnats i rätt tid. Vid krav på ersättning för annan transport vid försening eller prisavdrag vid försening ska reklamation ske via Hallandstrafikens hemsida eller kundservicebutik.
11.3 Om Biljett sålts av annan än Trafikhuvudman (exempelvis SJ, Snälltåget, MTR), ska reklamation ske till den Trafikhuvudman som är verksam på den avreseort där Resan började.
För fullständiga villkor och ansökan om ersättning vid försening, se hallandstrafiken.se/reklamation-och-forseningsersattning
12. Hallandstrafikens ansvar och ansvarsbegränsningar
12.1 Hallandstrafikens ansvar för försening, inställda resor och följderna därav är begränsad till vad som anges ovan samt i särskilda villkor ”Ersättning vid försening”, se hallandstrafiken.se.
12.2 Ansvar för personskada och viss sakskada som uppkommer vid resa med Hallandstrafiken i trafik finns reglerat i järnvägstrafiklagen, trafikskadelagen, Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 181/2011 av den 16 februari om passagerares rättigheter vid busstransport samt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1371/20017 av den 23 oktober 2007 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer.
12.3 Utöver ansvaret för försening och vissa person- och sakskador enligt dessa allmänna resevillkor, är Hallandstrafiken skadeståndsansvar begränsat till skador som orsakats av grov vårdslöshet från Hallandstrafikens sida. För övriga Trafikhuvudmän, se respektive hemsida.
12.4 Oaktat av vad som stadgas i punkt 12.3 ovan, är Hallandstrafiken aldrig ansvarig att ersätta Resenären om skadan som orsakats Resenären varit utom Hallandstrafikens kontroll.
13. Övrigt
13.1 Skulle någon bestämmelse i Avtalet befinnas ogiltig, ska detta inte innebära att Avtalet i dess helhet är ogiltigt utan ska, i den mån ogiltigheten väsentligen påverkar parts utbyte av eller prestation enligt Avtalet, skälig jämkning i Avtalet ske.
13.2 Parts underlåtenhet att nyttja någon rättighet enligt Avtalet eller underlåtenhet att påtala visst förhållande hänförligt till Avtalet ska inte innebära att part frånfallit sin rätt i sådant avseende.
13.3 Om det skulle finnas motstridiga villkor i Hallandstrafikens användarvillkor och resevillkor i förhållande till vad som anges i övriga informationskanaler ska innehållet i användarvillkoren och resevillkoren ha tolkningsföreträde.
13.4 Hallandstrafiken förbehåller sig rätten att ensidigt och när som helst göra förändringar och tillägg i dessa resevillkor och Tjänsterna. Sådan ändring som avses i denna punkt godkänns av dig nästa gång du loggar in på kontot eller vid nästa resa.
13.5 Villkorsändringar som föranleds av lag, förordning eller myndighetsbeslut kan meddelas av Hallandstrafiken med direkt ikraftträdande.
14. Tvist och tillämplig lag
Svensk lag ska tillämpas på detta Avtal.
Tvister som uppstår i anledning av detta Avtal ska avgöras i allmän domstol. Tvist kan även prövas av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), vars beslut är en rekommendation om hur tvisten bör lösas. Hallandstrafiken följer en sådan rekommendation från ARN.
15. Kontaktuppgifter
Hallandstrafiken
Org. nr. 232100-0115
Box 269
311 75 Falkenberg
Kontaktuppgifter till Hallandstrafiken:
Telefon: 0346-712 500
E-mail: kundcenter@hlt.se
Webbplats: www.hallandstrafiken.se
Kontaktuppgifter till Dataskyddsombud:
Telefon:0346-712 500
E-mail: dpo@hlt.se
15.1 Sydlänen och Danmark
Blekingetrafiken
www.blekingetrafiken.se
0455-569 00
Kalmar länstrafik
www.kalmarlanstrafik.se
010-21 21 000
Länstrafiken Kronoberg
www.lanstrafikenkron.se
0771-76 70 76
Skånetrafiken
www.skanetrafiken.se
0771-77 77 77
Västtrafik
www.vasttrafik.se
0771-41 43 00
Metro Danmark
www.m.dk
Movia Danmark
www.moviatrafik.dk
DSB Danmark
www.dsb.dk
Biljetter och priser